Skal du udvide din e-handel til Tyskland?
 

Uanset om du vil udvide med Tyskland eller et andet marked, så er det vigtigt at du har en e-handel platform, der har funktionalitet som understøtter ekspansion.

Platform i forbindelse med ekspansion:

Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.


Det er bestem også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige pris sammenligningstjenester eller andre markeds specifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.


Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.

Det er bestemt også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige prissammenligningstjenester eller andre markedsspecifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.

Gennem de fleste e-handelsplatform kan du via en enkelt administrativ grænseflade lancere en ”lokal” version af din webshop med eget domæne, med alle tekster på tysk og det grafiske design du ønsker, samtidigt er det enkelt at variere produktudbuddet samt styre prissætningen baseret på valutakurs. Det er vigtigt at din e-handelsplatform kan håndtere de skattesatser, der gælder, og betalingsmetoder, levering metoder som de norske kunder foretrækker.
Er ovenstående ikke muligt i den nuværende e-handel platform, bør du tage dialogen med leverandøren for at få afklaret hvilke muligheder der er og hvilke planer der er for platformen.

Er du ved at starte e-handels virksomhed, bør du medtage spørgsmålene vedrørende international e-handel i dine specifikationer. Dette er for at undgå unødigt arbejde med at udskifte platformen i forbindelse med din internationale ekspansion.

Sæt dig ind i det nye marked
Ud over at få afklaret detaljerne omkring den tekniske platform, så skal du selvfølgelig sætte dig ordentligt ind i det marked, du er ved at gå ind i. Heldigvis er forskellen på det tyske og danske marked relativt lille, og du kan enkelt Komme i gang med relativt små midler. Det er vigtigt at der holdes øje med konkurrenter, og der er flere forskellige websites, der kan give dig overblik over disse.

Med en befolkning på over 81 mio. og en e-handels vækst på omkring 12%, er Tyskland et meget interessant nærmarked for danske webshops.
Tyskland er et ekstremt attraktivt marked, desværre er der nogle udfordringer for udenlandske virksomheder. Tyskland er et stort land, hvilket også betyder at tyskerne er mindre internationaliserede end f.eks. en kunde fra et mindre land som f.eks. Danmark. Det er selvfølgelig ikke negativt ment, det betyder blot at tyskerne er meget vant til nationale forretninger som er tilpasset dem og deres kultur. Derfor vil en dansk webshop som er 80% tilpasset til Tyskland blive opfattet negativt.


Dette er mine råd til en vellykket etablering i Tyskland.


Praktisk erfaring omkring etableringer i Tyskland
 
  • Handelsbetingelser og privatlivspolitik
Op imod 80% af tyskerne læser handelsbetingelserne igennem, derfor skal der fokuseres på betingelser så hjemmesiden ikke bliver bortdømt pga mangelfulde betingelser. Samtidigt oplever vi at tyskerne er meget følsomme omkring deres personlige data, eksempelvis bruger mange tyskere ikke deres rigtige navn på Facebook og Ifølge den tyske ’telemedie’-lov har alle nemlig ret til at bruge kælenavne eller pseudonymer på nettet.

 
  • Fragt, “det kan kun gå for langsomt”
Går der mere end 48 timer for at få en pakke frem mener tyskerne det går for langsomt. Samtidigt forventes det at det at leverancen er gratis.
  • De kan komme efter dig og de gør det!
En af de største overraskelse man risikerer at få i Tyskland er en såkaldt “Abmahnung”, her er der tale om en “Advarsel” som oftest indeholder et erstatningskrav. I Danmark er de fleste klar over at Forbrugerombudsmanden kan rejse krav mod virksomheder som ikke overholder oplysningspligten eller andre regler og love. I Tyskland kan virksomheder og private enkelt og gratis sende en “Abmahnung”, hvis love og regler brydes. Det kan næsten opfattes som om at det er et separat forretningsområde for nogle. Så udover Forbrugerombudsmanden vil kunder og særligt dine konkurrenter holde øje med om regler bliver overholdt. Eksempelvis kan man modtage en “Abmahnung” hvis man ikke viser virksomhedens oplysninger som f.eks. adresse eller cvr. nr. Vi har også set eksempler på hjemmesider der har modtaget en “Abmagnung” pga. manglende “cookie notifikations lovgivningen”.
 
  • Du kommer ikke særlig langt med skoletysk!
De fleste har haft tysk i skolen, men det betyder desværre ikke at du er istand til at oversætte selv. De tyske forbrugere fokuserer på detaljen, så forkert anvendelse af “De” og “du” kan betyde at du mister kunden. Derfor anbefaler vi at du finder en indfødt tysker, som kan håndtere oversættelsen.
 
  • Prispres og portalløsninger
Amazon, eBay og de over 20 andre markedspladser i Tyskland dominerer e-handlen. Det betyder at det er ekstremt enkelt at sammenligne priser på tværs af rigtig mange forretninger. En disciplin som “Amazon optimization” skal sidestilles med “search engine optimization”.
 
  • Trustmarks
78% af alle tyske webshops har et trustmark på deres site.
Et af de store trustmarks er TRUSTED SHOPS, som har over 25.000 tilmeldte webshops.

 

Hvordan vil kunderne betale i Tyskland?
  • DIRECTebanking/Sofortüberweisung/Faktura
DIRECTebanking/Sofortüberweisung står for over 40% af alle online betalingstransaktioner i Tyskland. Det er en internetbaseret betalingsmetode, der muliggør øjeblikkeligt  modtagelse af penge. Når denne betalingsmetode er tilgængelig kan man modtage betaling fra kunder i 10 forskellige europæiske lande.

På en ehandekskonference i 2016 fortalte en taler at de nyeste tal for faktura er at 58% af tyskerne foretrækker faktura eller sofort.

 
 
  • Paypal
En wallet forenkler betalingsflowet og i Tyskland er den næststørste betalingsmetode. Paypal er et af tyskernes og store dele af resten verden mest populære og mest brugte betalingsmetoder på Internettet og som benyttes af millioner af. Paypal er et Internet betalingssystem som benyttes til betalinger via Internettet og mobilen. Det er enkelt for forbrugerne at oprette og benytte betalingsmetoden.
 
  • Kreditkort og betalingskort
Omkring 25% af tyskerne ønsker at betale med kreditkort, men man skal ikke fravælge betalingskort (kreditkort eller betalingskort). Der tilbydes en bred vifte af kort på det tyske marked; nogle af de mest almindelige er Visa, MasterCard og American Express. For at betale online, kunden indtaster deres kortnummer, udløbsdato og normalt en CVV / CVC kode i webshoppen betaling vindue.



Misbrugsforebyggelse

Både fysiske og online butikker oplever svindel, som kan være ganske dyrt for din virksomhed. Det er vigtigt at din betalingsgateway understøtter misbrugsforebyggelse.

Eksempler på misbrugsforebyggelse:
  • 3D Secure
For at øge sikkerhedsniveauet på online betalinger, har Visa, MasterCard og AMEX skabt en ekstra sikkerhed trin i købsprocessen. Dette ekstra trin beskytter alle parter mod uautoriseret brug, hvilket reducerer og reducerer derfor antallet af forsøg svindel. 3D Secure er væsentlig mere udbredt i Norgen end i Danmark.

 
  • ACI ReD Shield®
ACI ReD Shield® er et real-time værktøj til forebyggelse af svindel. Løsningen skræddersyes til de krav store ecommerce forretninger har. Løsningen leveres som en ”Managed Service” hvor et team bestående af erfarne risiko analytikere tilknyttes, ReD Shield giver øjeblikkelig beslutninger (accept/challenge/deny) på e-handel og mCommerce transaktioner.


 

Som du ved alt for godt, er betalings industrien meget kompleks.

Jeg kan hjælpe dig med din ekspandition til Tyskland.

Kontakt mig i dag, så kommer du godt fra start!

 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
I ♥ online shopping