Skal du udvide din e-handel til Norge?
 

Uanset om du vil udvide med Norge eller et andet marked, så er det vigtigt at du har en e-handel platform, der har funktionalitet som understøtter ekspansion.

Platform i forbindelse med ekspansion:

Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.


Det er bestem også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige pris sammenligningstjenester eller andre markeds specifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.


Gennem de fleste e-handelsplatform kan du via en enkelt administrativ grænseflade lancere en ”lokal” version af din webshop med eget domæne, med alle tekster på norsk og det grafiske design du ønsker, samtidigt er det enkelt at variere produktudbuddet samt styre prissætningen baseret på valutakurs. Det er vigtigt at din e-handelsplatform kan håndtere de skattesatser, der gælder, og betalingsmetoder, levering metoder som de norske kunder foretrækker.


Er ovenstående ikke muligt i den nuværende e-handel platform, bør du tage dialogen med leverandøren for at få afklaret hvilke muligheder der er og hvilke planer der er for platformen. Er du ved at starte e-handels virksomhed, bør du medtage spørgsmålene vedrørende international e-handel i dine specifikationer. Dette er for at undgå unødigt arbejde med at udskifte platformen i forbindelse med din internationale ekspansion.

 
Sæt dig ind i det nye marked
Ud over at få afklaret detaljerne omkring den tekniske platform, så skal du selvfølgelig sætte dig ordentligt ind i det marked, du er ved at gå ind i. Heldigvis er forskellen på det norske og danske marked relativt lille, og du kan enkelt Komme i gang med relativt små midler. Det er vigtigt at der holdes øje med konkurrenter, og der er flere forskellige websites, der kan give dig overblik over disse.


Norge er et ekstremt attraktivt marked, desværre er der nogle udfordringer for udenlandske virksomheder. Der stilles krav om lokalt nærvær hvilket gør det besværligt og medfører ekstra omkostninger ved at etablering i Norge. De norske reguleringsordninger vedrørende moms og told osv. er omfattende, det er IKKE muligt at købe et norsk domæne (.no) eller opnå toldkredit uden lokalt nærvær.


Med en lokal repræsentant for din virksomhed i Norge kan du få hjælp til alt vedrørende administration omkring virksomhedsetablering, registreringer og ansøgninger hos myndigheder samt håndtering af tolddokumenter, fakturaer, skatte deklaration samt ind- og udgående moms.

Dette er mine råd til en vellykket etablering i Norge.


Praktisk erfaring omkring etableringer i Norge
 
  • Lokalt domæne og oversættelse af sitet
Det første trin for etablering i Norge er registreringen af et norsk organisationsnummer.  Du skal også have en .no adresse til din e-handel. For at registrere dette, har du brug for hjælp fra en virksomhed med lokalt nærvær i Norge.
 
  • Virksomheds- og momsregistrering
For at blive registreret for moms i Norge, skal du bruge et dokument, der viser din danske omsætning, det kan f.eks. være et årsregnskab. Hvis du overvejer at etablere et kontor med fysisk adresse i Norge, stilles der krav om at du skal have en momsrepræsentant.
 
  • Håndteringen af moms
Efter momsregistreringen skal du benytte en separat faktura nummerserie for Norge, der skal specificeres norsk moms på dine fakturaer og du skal angive moms repræsentantens navn, adresse og org. nr samtidigt skal du tilføje konti for norsk indgående- og udgående moms på din kontoplan.
 
  • Skattedeklaration
Hver anden måned skal du efter din etablering skal du fremstille en skatteredegørelse.
 
  • Toldkredit og tolddokumenter
Jeg har oplevet et par gange at det norske toldvæsen kræver bankgaranti svarende til minimum 2 måneders indførselsafgifter (toldomkostninger & indførsels moms). Efter du har fået told kreditten, kan du enkelt indføre varer til Norge, og den enkleste måde at gøre dette på er, at sende varerne som bulk shipping (på palle). Således skal du bare fremstille en samlefaktura for hver fortoldning.
 
  • Levering
De norske forbrugere vælger selv, hvordan de vil have deres varer leveret. Gennem et samarbejde med en logistikpartner, kan du tilbyde dine kunder flere forskellige leverings alternativer, f.eks. hjemmelevering eller levering til postboks, til et valgfrit udleveringssted eller en selvbetjeningsautomat. Det er ekstremt vigtigt at kunderne selv vælger den løsning, der passer bedst!

 
Hvordan vil kunderne betale i Norge?
 
  • Kreditkort og betalingskort
Betalingskort (kreditkort eller betalingskort) er den mest udbredte betalingsmetode i Norge. Der tilbydes en bred vifte af kort på det norske marked; nogle af de mest almindelige er Visa, MasterCard og American Express. For at betale online, kunden indtaster deres kortnummer, udløbsdato og normalt en CVV / CVC kode i webshoppen betaling vindue.
 
  • Wallet
En wallet forenkler betalingsflowet og i Norge er den næststørste betalingsmetode PayPal. Når kunden har tilmeldt sig kan de enkelt gennemføre en betaling. Vores målinger viser en mindre tilbagegang i antallet af transaktioner.

 
  • Mobile wallet
I modsætning til den ovennævnte wallet løsning, vinder de mobile wallet løsninger terræn. MobilePay som er et stærkt brand i Danmark, har lanceret MobilePay til Norge juni 2016.
 
  • Faktura
Ved betalingsmetoder, der er anført ovenfor, debiteres kundens konto den dag ordren er afsendt eller leveret. Men med en faktura, modtager kunden varerne sammen med en faktura, som skal betales af forfaldsdatoen (normalt inden for to uger) den. Forudsat denne betalingsmetode indebærer begrænset risiko for dig som en forretning, fordi udbyderen af faktura løsningen også fungerer som inkassofirma. Som en forretning, vil du modtage pengene fra din faktura udbyder, uanset om kunden betaler.



Misbrugsforebyggelse

Både fysiske og online butikker oplever svindel, som kan være ganske dyrt for din virksomhed. Det er vigtigt at din betalingsgateway understøtter misbrugsforebyggelse.
AltaPay samarbejder f.eks. med tredjeparter leverandører med henblik på at reducere antallet af forsøg svindel.

Eksempler på misbrugsforebyggelse:
  • 3D Secure
For at øge sikkerhedsniveauet på online betalinger, har Visa, MasterCard og AMEX skabt en ekstra sikkerhed trin i købsprocessen. Dette ekstra trin beskytter alle parter mod uautoriseret brug, hvilket reducerer og reducerer derfor antallet af forsøg svindel. 3D Secure er væsentlig mere udbredt i Norge end i Danmark.

 
  • ACI ReD Shield®
ACI ReD Shield® er et real-time værktøj til forebyggelse af svindel. Løsningen skræddersyes til de krav store ecommerce forretninger har. Løsningen leveres som en ”Managed Service” hvor et team bestående af erfarne risiko analytikere tilknyttes, ReD Shield giver øjeblikkelig beslutninger (accept/challenge/deny) på e-handel og mCommerce transaktioner.


  Som du ved alt for godt, er betalings industrien meget kompleks.

Jeg kan hjælpe dig med din ekspandition til Norge.

Kontakt mig i dag, så kommer du godt fra start!
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
I ♥ online shopping