Skal du udvide din e-handel til Finland?
 

Uanset om du vil udvide med Finland eller et andet marked, så er det vigtigt at du har en e-handel platform, der har funktionalitet som understøtter ekspansion.

Platform i forbindelse med ekspansion:

Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.


Det er bestem også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige pris sammenligningstjenester eller andre markeds specifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.


Hvis du skal etablere en webshop på et nyt marked er det vigtigt at kunne tilpasse og administrere hvert marked separat, for eksempelvis, domæner, sprog, design, produkt udvælgelse, prissætning, valutakurser, skattesatser, betalingstyper og shipping metoder.

Det er bestemt også et plus, hvis din e-handel løsning understøtter eksport af filer til forskellige prissammenligningstjenester eller andre markedsspecifikke eksterne markedsføring eller distributionskanaler.

Gennem de fleste e-handelsplatform kan du via en enkelt administrativ grænseflade lancere en ”lokal” version af din webshop med eget domæne, med alle tekster på finsk og det grafiske design du ønsker, samtidigt er det enkelt at variere produktudbuddet samt styre prissætningen baseret på valutakurs. Det er vigtigt at din e-handelsplatform kan håndtere de skattesatser, der gælder, og betalingsmetoder, levering metoder som de norske kunder foretrækker.
Er ovenstående ikke muligt i den nuværende e-handel platform, bør du tage dialogen med leverandøren for at få afklaret hvilke muligheder der er og hvilke planer der er for platformen.

Er du ved at starte e-handels virksomhed, bør du medtage spørgsmålene vedrørende international e-handel i dine specifikationer. Dette er for at undgå unødigt arbejde med at udskifte platformen i forbindelse med din internationale ekspansion.

Sæt dig ind i det nye marked

 

Ud over at få afklaret detaljerne omkring den tekniske platform, så skal du selvfølgelig sætte dig ordentligt ind i det marked, du er ved at gå ind i. Heldigvis er forskellen på det norske og danske marked relativt lille, og du kan enkelt komme i gang med relativt små midler. Det er vigtigt at der holdes øje med konkurrenter, og der er flere forskellige websites, der kan give dig overblik over disse.

Finland er et ekstremt attraktivt marked, de seneste tal viser at Finland har en af de største vækstrater i Skandinavien. En af de udfordringen som virksomheder der vil etablere sig i Finland møder er sproget, udfordringen med sproget er ikke negativt den giver nemlig den fordel at dine konkurrenter afholder sig fra at etablere salg i Finland. Den finske købeadfærd og markedsføringskanalerne adskiller sig lidt fra de andre Skandinaviske lande.

Dette er mine råd til en vellykket etablering i Finland.


Praktisk erfaring omkring etableringer i Finland


 

  • Lokalt domæne og oversættelse af sitet
     
Finnerne er et stolt folkefærd, det betyder at du skal være finsk. Du skal derfor have et finsk domæne, teksten på dit site skal væres på finsk og det er vigtigt at du servicerer din kunder på finsk ved kundehenvendelser. Kundeservice er en kritisk faktor i forhold til succes i Finland, heldigvis har vi flere Skandinaviske samarbejdspartnere som kan hjælpe med at outsource kundeservice så du kan servicere dine kunder med finsktalende personale. Husk at de finske ord er 25% længere, hvilket kan have indflydelse på dit design og layout.
 
  • Virksomheds- og momsregistrering
Det er ikke altid nødvendigt at etablere et selskab for at drive webshop i Finland. Vi anbefaler dog at du tager en dialog med din revisor omkring de fordele og konsekvenser der er ved at etablere et selskab.
 
  • Levering og håndtering af returvarer
De finske forbrugere vil selv vælge, hvordan de vil have deres varer leveret. Finnerne vælger ofte hjemmelevering eller til udleveringssted. Historisk her returnering været gratis i Finland (tidligere var det lovbestemt), derfor forventer de finske kunder gratis returnering.
 


Hvordan vil kunderne betale i Finland?
  • Kreditkort og betalingskort
Betalingskort (kreditkort eller betalingskort) er den mest udbredte betalingsmetode i Finland. Der tilbydes en bred vifte af kort på det finske marked; nogle af de mest almindelige er Visa, MasterCard og American Express. For at betale online, kunden indtaster deres kortnummer, udløbsdato og normalt en CVV / CVC kode i webshoppen betaling vindue.
 
  • Netbank betaling
En del finner foretrækker at betale via netbank, ved netbank betaling kan kunden hurtigt gennemføre sine køb via netbanken.
 
  • Wallet/Paypal
En Wallet forenkler betalings flowet og i Finland er den anden største betalingsmetode PayPal. Når kunden har tilmeldt sig kan de enkelt gennemføre en betaling. Vores målinger viser en mindre tilbagegang i antallet af transaktioner.

  • Mobile betaling / MobilePay
I modsætning til den ovennævnte Wallet løsning, vinder de mobile betalingsløsninger terræn. MobilePay som er et stærkt brand i Danmark har udvidet med Norge og d. 18 august 2016 ekspanderer MobilePay til Finland.

  • Faktura
    Ved betalingsmetoder, der er anført ovenfor, debiteres kundens konto den dag ordren er afsendt eller leveret. Men med en faktura, modtager kunden varerne sammen med en faktura, som skal betales af forfaldsdatoen (normalt inden for to uger) den. Forudsat denne betalingsmetode indebærer begrænset risiko for dig som en forretning, fordi udbyderen af fakturaløsningen også fungerer som inkassofirma. Som en forretning, vil du modtage pengene fra din faktura udbyder, uanset om kunden betaler

     


Misbrugsforebyggelse

Både fysiske og online butikker oplever svindel, som kan være ganske dyrt for din virksomhed. Det er vigtigt at din betalingsgateway understøtter misbrugsforebyggelse.

Eksempler på misbrugsforebyggelse:
  • 3D Secure
For at øge sikkerhedsniveauet på online betalinger, har Visa, MasterCard og AMEX skabt en ekstra sikkerhed trin i købsprocessen. Dette ekstra trin beskytter alle parter mod uautoriseret brug, hvilket reducerer og reducerer derfor antallet af forsøg svindel. 3D Secure er væsentlig mere udbredt i Finland end i Danmark.

 
  • ACI ReD Shield®
ACI ReD Shield® er et real-time værktøj til forebyggelse af svindel. Løsningen skræddersyes til de krav store ecommerce forretninger har. Løsningen leveres som en ”Managed Service” hvor et team bestående af erfarne risiko analytikere tilknyttes, ReD Shield giver øjeblikkelig beslutninger (accept/challenge/deny) på e-handel og mCommerce transaktioner.


 

Som du ved alt for godt, er betalings industrien meget kompleks.

Jeg kan hjælpe dig med din ekspandition til Finland.

Kontakt mig i dag, så kommer du godt fra start!

 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
I ♥ online shopping