Er din hjemmeside responsiv?

29 juni, 2016 by Onmondo A/S

Er din hjemmeside lavet i et responsivt design, så den automatisk tilpasser sig, når du skifter mellem desktop og mobile enheder? Hvis nej, så læs om fordelene her, samt hvilke ting du skal tage højde for.

Mobilen er blevet en helt naturlig del af vores hverdag, og derfor er antallet af mobilbesøg for langt de fleste hjemmesider stigende. Bliver dine mobilbesøgende skuffede, når de besøger din hjemmeside, vil det således ofte resultere i tabt omsætning og omdømme.

Derfor bør du fremtidssikre din hjemmeside med et responsivt design.



Fordele ved en responsiv hjemmeside
  • Dine brugere får en bedre oplevelse på din hjemmeside via deres mobile enhed
  • Du får bedre placeringer på Google, da mobiloptimerede sider belønnes
  • Mindre administration, da du kun skal vedligeholde og søgemaskineoptimere hjemmesiden ét sted (fremfor en separat hjemmeside og mobilside).


Her får du 6 gode råd, når du skal have lavet en responsiv hjemmeside:

 
  1. Design
Få dig et rent og nemt design. Dette er især vigtigt med en hjemmeside i et responsivt design. Sørg for, at du fjerner alt det uvæsentlige, når du designer din responsive hjemmeside. Det vil også forbedre sidens ”loading-time”.
 
  1. Mobilstørrelsen først
Designer du en helt ny responsiv hjemmeside, får du en klar fordel, hvis du overvejer, hvordan den skal se ud på en mobilenhed, inden du går i gang. Det vil sige, at du opbygger hjemmesiden efter, hvordan den mobile bruger kan få mest muligt ud af siden.

Tag blandt andet højde for:
  •     At brugeren bruger siden med fingrene på en "touchscreen"
  •     Hvilke elementer, der er væsentlige at præsentere som det første på den mobile enhed
  •     Hvilke elementer, der ikke bør vises på den mobile enhed.
  1. Billeder
Når du bygger en hjemmeside op i et responsivt design, bør du optimere dine billeder til hvert enkelt layout. Dette reducerer skalerings- og båndbreddeproblemer. Gør primært brug af JPEG, GIF og PNG-8 filformater.

I GoMINIsite CMS tilpasses billeder automatisk til den enhed, de vises på, hvilket gør din billede-administration nemmere og hurtige.
 
  1. Navigationsstrategi
Hvis din hjemmeside kun har 2-3 menupunkter, kan du medtage dem i en simpel menu på skærmen. Hvis der er flere menupunkter, skal du oprette et enkelt ikon, der åbner en drop down-menu med yderligere menupunkter.

De fleste bruger ikonet, som vi kalder for ”burgeren” – altså ikonet med tre linjer, som viser en skjult menu. [billede] Et plustegn eller pil indikerer, at du har undermenuer på de sider. Men husk – begrænsning er det bedste for at gøre det nemt for dine brugere på din responsive hjemmeside.
 
  1. Ikoner
Et telefon-ikon ved siden af telefonnummeret aktiverer både højre og venstre hjernehalvdel og afkodes derfor væsentligt hurtigere.

På en responsiv hjemmeside er ikoner derfor generelt gode, hvis de bruges rigtigt, da de kan afkodes hurtigere end tekster. Du skal dog tage højde for, at ikoner kan opfattes forskelligt alt efter brugerens baggrund. Hver gang du bruger et ikon, bør du derfor overveje, om du underbygger ikonet bedre ved at have beskrivende tekst med.

Derfor anbefaler vi, at du holder dig til de ”sikre” ikoner, eksempelvis:
  • Hus-ikon = Forsiden
  • Telefon-ikon = Kontakt os
  • Burger-ikon = Menu
 
  1. Skrifttype og -størrelse
Dine læsere skal ikke knibe øjnene sammen for at kunne læse din tekst, når de besøger den responsive hjemmeside via en mobil enhed. Derfor skal tekststørrelsen være stor nok til, at den kan læses på en lille skærm.

Det er en god ide at have en tekststørrelse på 12 pt eller derover. Derudover bør du også gennemtænke dit valg af skrifttype. Selvom en skrå skrifttype kan være pæn at se på, er den ikke letlæselig, og brugeren skal derfor anstrenge øjet mere. Den lille irritation er nok til, at potentielle kunder forlader din hjemmeside.
 

 
Undersøg om du har brug for en responsiv hjemmeside

Den stigende brug af mobile enheder gør det til et oplagt tidspunkt at undersøge, om du har brug for en responsiv hjemmeside. Med et responsivt design giver du den enkelte kunde en bedre oplevelse, da din hjemmeside tilpasser sig kundens mobil, iPad eller anden mobil enhed. Vil du se, hvor mange besøgende du har fra mobiler og tablets, kan du se det i Google Analytics.

Få en responsiv hjemmeside og kom forrest i feltet inden for online markedsføring.

Ring til Onmondo A/S på 70 22 52 12.
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
I ♥ online shopping